lørdag 26. november 2011

YouTube

YouTube er et nettsted hvor brukerne kan laste opp, vise og dele videoklipp med hverandre. Vi bruker YouTube til å vise elevene ukas sang og for å få rolige overganger og en god samlingsstund. I tillegg har elevene god kjennskap til YouTube da de ofte benytter seg av nettstedet for underholdning. Under spising hender det at elevene får lov til å vise morsomme klipp for hverandre. Noen av elevene har lagt ut animasjonsfilmer som de selv har laget hjemme på YouTube. Nå har jeg tenkt at elevene skal få legge animasjonsfilmene sine ut på YouTube når de er ferdigproduserte.

Å lage film krever samarbeid og planlegging. Jeg vil ha grupper med fem elever i hver gruppe. Elevene må vite at de nå er et filmteam. Et filmteam består av folk med ulike arbeidsoppgaver, egenskaper og talenter. Dette gjør at det er lett å finne tilpassete arbeidsoppgaver til hver enkelt elev. Alle må forstå at hver enkelt har ansvar for sine egne arbeidsoppgaver og at alle har ansvar for å få gjennomført dette prosjektet. Resultatet kan være økt mestringsfølelse for hver enkelt av elevene i tillegg til økt følelse av samhold og fellesskap.

Vi har investert i animasjonboks, StopMotionProHD, kamera og USB videoadapter. Vi skal bruke animasjonsfilm som metode for at elevene skal kunne tilegne seg fagstoffet på en mer tilgjengelig og spennende måte. Elever som kanskje ikke er så sterke til å lese i fagboka skal nå bruke tid til å finne faktastoff om temaet i ulike bøker og medier før de for eksempel begynner å skrive synopsis,  manus og lage storyboard.


Mye av norsk skolehverdag har vært preget av reproduksjon av tekst. Ved å ta animasjonsfilm i bruk som metode får elevene utfoldet seg kreativt på en ny og spennende måte. Elevene jobber ut fra læringsmål og kriterier og vi legger mer vekt på prosessen en produktet. 


Underveis skriver vi læringslogg for evaluere og reflektere over egen læring og egen innsats. Elevene kan benytte seg av blogg- funksjonen i Its Learning til dette formålet. Før blogg- skrivingen kan jeg for eksempel gi følgende stikkordspunkter de skal forholde seg til:
Hva har jeg lært i dag?
-  Hva var artig i dag?
-  Var det noe jeg syntes var vanskelig?
-  Er det noe jeg behøver å øve mer på?
-  Hvilke erfaringer har jeg gjort meg?

I følge  John Hattie er egenvurdering noe av det som har størst effekt på læring

Før vi lager filmen kan vi fokusere på det samme som vi gjør når vi lager tekst: Form, Fokus og Formål. Jeg har gjort om Jon Smidts skrivetrekant til filmtrekant:
Ved å legge ut animasjonsfilmene YouTube får elevene oppleve det meningsfylte ved å ha produsert, publisert og gjort sitt eget arbeid tilgjengelig for millioner av seere. Det å vite at hele verden kan se filmen du har laget kan være motiverende i seg selv. Når elevene legger ut animasjonsfilmen sin i YouTube er det lett å dele filmen ved å lenke den opp til andre nettsamfunn, hjemmesider og blogger osv. Om ikke akkurat hele verden oppdager filmen vår kan vi på vår skole kommentere de andre gruppenes filmer og gi respons til hverandre. Vi har også en vennskapsklasse i Danmark som vi kan oppfordre til å se filmene våre og eventuelt kommentere dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar