Jeg var flittig bruker av testverktøyet i Fronter da kommunen brukte denne læringsplattformen. Jeg hadde ennå ikke brukt testverktøyet i Its learning da jeg begynte med denne oppgaven. Jeg startet med friskt mot ved å lage en test for trinnet som jeg underviser på i år, sjette trinn på barneskolen. Jeg ville prøve ut alle de ti spørsmålstypene som finnes i Its learning. Testen ble lang og tung og jeg savnet matrisefunksjon når jeg hadde flere spørsmål med samme svaralternativer. Jeg syntes også det burde vært mulig å kunne sette inn flere enn ett klikkpunkt på bildet i denne spørsmålstypen. Se eksempel under:
Spørsmål 16
Hvor er griffelen? Trykk på den røde firkanten som er nærmest.
Klikk på klikkpunkt
TilbakeNeste Her hadde jeg ønsket at elevene skulle plassere alle blomsterdelene. De kunne enten ha plassert navnet på blomsterdelene med dra- og slipp eller det burde ha vært mulig med flere klikkpunkt en bare ett. |
Spørsmålstypene i Its learning er delt inn i to kategorier: Generelle og interaktive.
De tre interaktive spørsmålstypene er finn par, rekkefølge og klikkpunkt-spørsmål der du klikker på bildet, har dra og slipp-funksjonalitet. Dra og slipp-funksjonaliteten kan beskrives som en handling der et objekt klikkes og dras til en annen plassering eller et annet objekt. Problemet er at disse objektene gjerne gjemmer seg delvis bak instruksjonlinja slik at det nesten er umulig og dra de til riktig posisjon. Har man flere par enn to må man gjerne slippe objektet i feil rute før man videre kan dra det ned i riktig posisjon, da det blir for langt å føre musepekeren nedover skjermen med objektet. Dette er litt avhengig av skjermstørrelsen. Men uten tvil en svakhet i testverktøyet.
Jeg laget en test med spørsmål fra pensum i naturfag. Problemet er at jeg ikke kan jobbe med Its learning tilhørende HIST og tilhørende Trondheim kommune samtidig, for da blir nettleseren helt tullete og logger meg på i hytt og pine i de ulike tilhørighetene mine. Ikke får jeg til å kopiere testen eller spørsmålene fra den ene tilhørigheten til den andre. Mulig jeg klarer det via å legge spørmålene ut i bloggen og videre kopiere de inn trinnet sin Its learning. Eller kanskje jeg kan eksportere og importere testen gjennom en semikolon-separert fil. Men jeg har aldri brukt .sdv- filer og velger å ikke streve mer med det jeg ikke får til. Jeg valgte derfor ikke å bruke denne testen på elevene mine, men heller å lage en ny test som jeg laget kun i skolens Its learning. Nå etter å ha tenkt meg om klarer jeg fint å operere med begge mine Its learningtilhørigheter samtidig. Jeg bruker jo bare to ulike nettlesere:) (Men jeg har ikke kopiert testen eller spørsmålene fra den ene Its learningtilhørighet og til den andre).
Selv om jeg er opptatt av å bruke testvektøyet formativt har jeg valgt å bruke en mer summativ test i første omgang. Dette fordi det elevene er vant med å avslutte uka med en ukesluttprøve hvor kunnskap om fagstoffet fra uka blir testet. Dvs. en prøve som skal teste om elevene har oppnådd ukas læringsmål. Ukesluttprøven blir vanligvis gitt i papirformat som blir rettet av faglærer, sendt med hjem til foreldrene for underskrift, for så å bli satt inni i perm med alle ukesluttprøvene fra skoleåret. Disse blir brukt blant annet til å vurdere elevens framgang og ståsted i ulike fag. Vanligvis blir ukeslutt gitt på tre ark da en lærer har matematikk og gir matematikkoppgavene på ett ark, en lærer har samfunnsfag og engelsk og gir oppgaver fra disse fagene og jeg selv har norsk og naturfag og gir oppgaver fra disse på eget ark.
En slik prøve kan for eksempel se slik ut:
I tillegg har vi øveord som elevene får i en slags diktat som de skriver på baksiden av arket. Av praktiske årsaker har jeg ikke laget ukeslutt i digitalt format tidligere, men vil nå prøve om det lar seg gjøre praktisk å gjennomføre ukeslutt i Its learning.
Argumenter mot digital ukeslutt:
· Jeg er vanligvis ikke til stede når elevene har ukeslutt så det vil muligens gi de andre lærerne merarbeid hvis elevene må ha PC for å gjennomføre ukeslutt
· Det skaper alltid mer uro når elevene skal bevege seg til datarom, finne seg plass ved en stasjonær PC, eller hente seg en bærbar PC i skapet hos sjuende trinn
· Det kan ta lengre tid å lage test i Its learning enn på ark, da nettet ofte er tregt eller at kreativiteten til lærer ikke alltid er til stede
· Foreldrene vil ikke få samme innsyn ved at prøven ikke blir sendt med hjem for underskrift
· Prøven vil ikke bli arkivert i mappa sammen med de andre ukesluttprøvene
· Læreren vil ikke se hvordan eleven tenker (hvem kan se hvordan noen tenker?) når hun løser oppgavene og en del personlige preg på svarene vil kunne forsvinne
Argumenter for digital ukeslutt:
· Læreren slipper å bruke timevis på retting av ukeslutt da rettingen er automatisk
· Elevene får umiddelbar tilbakemelding og slipper å vente på resultatet
· Det blir lettere for elevene å vite hva læreren egentlig spør om da svaralternativer gjerne er gitt og eleven ikke må finne på svarene selv
· Svaralternativer kan også føre til at eleven lærer underveis i ukeslutt i stedet for bare å bli testet
· Svaralternativer kan også virke motiverende for elever som strever slik at jeg sjeldnere vil motta ”blankt” svar
· Mer motiverende for eleven å ta digitalt da testene gjerne ligner mer på et dataspill enn en klassisk prøve
· Selvinstruerende slik at ikke så mange trenger hjelp underveis
· Resultatstatistikk som gjør det enklere for lærer å få oversikt over alle eleven
· Resultatoversikt som gjør det lettere og differensiere videre undervisning
Som tidligere nevnt har jeg mer erfaring med å bruke testverktøyet i Fronter. Testverktøyet der hadde færre spørsmålstyper og ble brukt som flervalgstester (multiple choice) eller med tekstsvar. Et eksempel på en slik prøve er denne klokkeprøven jeg laget for første trinn for noen år siden. Klokka tegnet jeg i Paint og elevene skulle vise om de behersket hele, halve og kvarte timer med både med visere, vanlige tall og digitale tidspunkt.
Alt
på denne testen var ikke gjennomgått på 1.trinn. Vi hadde fokuset på hele og
halve timer. Men i denne testen ønsket jeg også å sjekke ut om noen av elevene hadde
kunnskaper ut over det de skulle ha lært. Blant annet om de forstår når klokka
er kvart på eller kvart over. Om de har fått med seg at timen deles opp i 60
minutter? Om de har forstått at døgnet har 24 timer, om at det er forskjell på
morgen og kveld?Jeg
ønsket altså med denne testen å få utnytte refleksjonsevnen deres og stimulere dem
til videre læring.
Vi hopper tilbake til testen elevene skulle gjennomføre fredag: Jeg valgte nå å bare operere med fire spørsmålstyper: Enten/eller, Fyll ut blank, Finn par og Velg fra liste. Jeg la inn ti spørsmål, men skulle gjerne fått spørsmål 1-6 til å være et matrisespørsmål. Hvorfor finnes ikke en lignende matrisefunksjon i testverktøyet slik som i undersøkelsesverktøyet til Its learning?
Vi hopper tilbake til testen elevene skulle gjennomføre fredag: Jeg valgte nå å bare operere med fire spørsmålstyper: Enten/eller, Fyll ut blank, Finn par og Velg fra liste. Jeg la inn ti spørsmål, men skulle gjerne fått spørsmål 1-6 til å være et matrisespørsmål. Hvorfor finnes ikke en lignende matrisefunksjon i testverktøyet slik som i undersøkelsesverktøyet til Its learning?
Ukeslutt uke 43
Spørsmål 1
Neste |
Spørsmål 2
En fortelling om noen som reiser verden rundt i magen på en hval er
TilbakeNeste |
Spørsmål 3
TilbakeNeste |
Spørsmål 4
TilbakeNeste
Spørsmål 5
TilbakeNeste
Spørsmål 6
TilbakeNeste
Som sagt skulle jeg gjerne ha slått sammen disse seks Enten/eller- spørsmålene til et matrisespørsmål. Men elevene svarte raskt og nokså riktig på disse spørsmålene om sjanger fra norskfaget. Spørsmål sju derimot som var et Fyll ut blank- spørsmål og gikk på trening av de sju øveordene elevene skulle ha pugget var langt vanskeligere. Elevene er vant til at øveordene blir lest høyt av en voksen og at de må skrive ned hele setninger med ordet eller bare ordet for seg selv. Det viste seg at de færreste har øvd på øveordene slik at de visste hvilke øveord vi hadde i denne uka. Derfor ble den gjennomsnittlige poengsummen langt lavere her enn på alle de andre spørsmålene i ukesluttprøven. Til de elevene som ikke rakk å gjøre seg ferdig med ukesluttprøven på fredag pga. ekskursjon til Nidarosdomen og biblioteket leste jeg øveordene høyt slik at de fikk bedre sjanse til skrive riktig ord. Jeg tror allikevel at jeg kommer til å velge samme type øvingspørsmål av øveordene til kommende uke, Fyll ut blank. Jeg mener nemlig at denne formen for øvespørsmål gir veldig god trening i leseforståelse og elevene må lære seg betydningen av øveordene på en helt annen måte enn da de fikk opplest ordene som en klassisk diktat. Det skal bli spennende å se om de kommer til å beherske denne oppgavetypen bedre etterhvert ved å lære seg øveordene ende bedre både når det gjelder rettskriving, forståelse og betydning.
Spørsmål 7
Sett inn de riktige øveordene på rett plass i teksten:
Da jeg var liten pleide mamma å synge en til meg før jeg sovnet. Det var en vi begge så fram til. Etterpå gikk mamma gjerne for å se på TV. Jeg kunne høre yndlingsprogrammet hennes sin . Ofte begynte mamma å med. Nå er jeg stor og skal kunne forskjellen mellom ulike sjangre. Min er at jeg vet at alt som har med fakta å gjøre er og det som har med fantasi og underholdning å gjøre er .
TilbakeNeste
De tre neste og siste spørsmålene var om naturfag. Jeg hadde ikke tidligere testet elevenes kunnskap om sopp, men spørsmålene om gran og furu har de nå for tredje gang på ukeslutt. Det pussige er at resultatene er omtrent det samme og svarprosenten på riktige svar ligger på litt over 60 prosent på alle tre spørsmålene.
Spørsmål 8
Kan du plassere riktig navn til disse soppene?
Dra boksene for å angi samsvarende svar
=
?
=
?
=
?
=
?
=
?
TilbakeNeste
Spørsmål 9
Hvilke barkvister er dette?
Dra boksene for å angi samsvarende svar
=
?
=
?
TilbakeNeste
Spørsmål 10
En grankvist har barnåler som sitter . En furukvist har barnåler som sitter .
Tilbake
Alle elevene har gitt uttrykk for at det var morsomt å ta ukeslutt i Its learning. Mitt inntrykk er at elevene lærte underveis og flere har gitt meg tilbakemelding på at de trykket feil, var usikre på svaret under testgjennomføringa, men nå vet de hva som er riktig. Alle elevene har sagt at de ønsker å ha ukeslutt i Its learning og ikke i papirformat. I uke 44 la jeg i tillegg inn gloseprøve i engelsk selv om jeg ikke underviser i faget dette skoleåret. Oversikt over spørsmålene i ukeslutt 44 vises under denne teksten. Elevene var åpenbart blitt vant til denne formen for test og gjennomføringen ble langt mer effektiv enn i uka før. I tillegg var svarprosenten av antall korrekte svar langt høyere. Dette tolker jeg dithen at elevene faktisk lærer mer av å testes i Its learning enn ved å bruke tester på ark og svare med blyant. Noen lure elever hadde funnet ut at hvis de klikket på bildet kom svaret opp på enkelte av finn par - spørsmålene da jeg ikke hadde fjernet hyperkoblingslenka fra bildene jeg hadde "lånt" fra Internettet. Jeg kommer til å bruke testverktøyet som en del av min undervisning både formativt og summativt. Jeg opplevde det som langt mer effektivt å lage ukeslutt i uke 44 enn i uke 43. Da hadde jeg allerede kjennskap til hvilke spørsmåltyper jeg ville benytte meg av og hvordan jeg skulle lage spørsmålene. Denne gangen valgte jeg å skrive øveordene i instruksjonsteksten før fyll ut blank- spørsmål. Dette også fordi øveordene var langt vanskeligere enn de pleier å være. Begge ukene valgte jeg godkjent ved mer en halvparten riktige svar. Begge ukene var det en liten håndfull som ikke oppnådde godkjent. Disse vil jeg gi ekstra oppfølging ved hjelpe dem til å tilegne seg stoffet bedre. I uke 44 valgte jeg manuell retting på et av spørsmålene slik at jeg måtte se over alle testene til elevene. Dette gjorde at jeg fikk grundigere oversikt over alle elevenes besvarelser. Jeg mener at flittig bruk av testverktøyet kan gi pedagogisk merverdi til undervisningen.
Ukeslutt uke 44
Spørsmål 4
Spørsmål 5
Spørsmål 6
Spørsmål 7
Sett inn de riktige øveordene på rett plass i teksten:
Da jeg var liten pleide mamma å synge en til meg før jeg sovnet. Det var en vi begge så fram til. Etterpå gikk mamma gjerne for å se på TV. Jeg kunne høre yndlingsprogrammet hennes sin . Ofte begynte mamma å med. Nå er jeg stor og skal kunne forskjellen mellom ulike sjangre. Min er at jeg vet at alt som har med fakta å gjøre er og det som har med fantasi og underholdning å gjøre er .
Spørsmål 8
Kan du plassere riktig navn til disse soppene?
Dra boksene for å angi samsvarende svar
Spørsmål 9
Hvilke barkvister er dette?
Dra boksene for å angi samsvarende svar
Spørsmål 10
En grankvist har barnåler som sitter . En furukvist har barnåler som sitter .
|
Du har gode observasjoner om svakheter i testverktøyet i it´s learning. Jeg vet ikke hvorfor it´s learning ikke har matrise-type som mulighet. Det kan uansett simuleres ved å lage mange påfølgende spørsmål av typen "flervalg".
SvarSlettKreativt av deg å lage en slik ukeslutt-test som du har gjort. Jeg liker veldig godt argumentasjonen du har for/mot ukesluttprøver. Jeg ser enda et argument i favør av en slik test i LMS-et: Den er gjenbrukbar. Lag en gang og bruk om og om igjen hvert år. Du har jo også selv påpekt at det går stadig raskere å lage ukeslutt-prøver. Når du først har fått det i fingrene går det raskt.
Enda et spennende argument: du kan gjenbruke spørsmål fra alle ukeslutt-prøvene ved å lage en stor månedstest eller halvårstest og for eksempel importere spørsmålene fra alle ukeslutt-testene. Gitt at du har 10 ukeslutt-tester med 6 spørsmål hver, så kan du lage en halvårstest med 60 spørsmål i løpet av to minutter (ved å bruke "importer spørsmål"-funksjonaliteten). Så kan du trekke tilfeldig ut slik at en får en "ny test" hver gang en tar testen, eller at Lise, Ole og Kari får ulike spørsmål.